Friday 30 November 2012

Wanita bunuh ibu kekasih



KUCHING: Seorang wanita 26 tahun yang didapati bersalah membunuh ibu teman lelakinya lima tahun lalu terlepas hukuman gantung apabila Mahkamah Rayuan di sini semalam mengurangkan hukumannya kepada penjara tiga tahun.

Mahkamah Rayuan menetapkan hukuman terhadap Winnie Yek Leh Cheng dari Sibu adalah berkuat kuasa sejak penahanannya pada 2007.

Bagaimanapun dia dibebaskan kerana telah berada di penjara sejak 2007 yakni melebihi tempoh hukuman terkini dikenakan terhadap-nya.

Yek kelihatan lega apabila keputusan itu disampaikan oleh barisan hakim, Datuk Azahar Mohamed, Datuk Balia Wahi Yusof dan Datuk Lim Lee Lian.

Dia didakwa membunuh di bawah Seksyen 302, Kanun Keseksaan yang menyaksikan ia kemu-dian ditukar Mahkamah Rayuan kepada kesalahan menyerang di bawah Seksyen 324, Kanun Ke-seksaan.

Pada 18 Jun 2010, di Mahkamah Tinggi Sibu, Yek dijatuhkan hukuman gantung hingga mati kerana didapati bersalah membunuh ibu teman lelakinya Kuan Sin Moi, 82, menggunakan topi keledar di Rejang Park, Sibu pada 30 Januari 2007.

-BP

No comments:

Post a Comment