Saturday 15 December 2012

Dua lelaki disyaki edar dadah ditahan


SERIAN: Dua lelaki tempatan ditahan baru-baru ini dipercayai terlibat dalam kegiatan mengedar dadah di sekitar daerah ini.

Ketua Polis Daerah Serian DSP Mohd Jamali Umi berkata, kedua-dua yang ditahan masing- masing berusia 39 dan 23 tahun dipercayai berasal dari Kampung Taee dan Kampung Hulu, Serian.

Menurutnya, tangkapan tersebut adalah di Bawah Seksyen 3(1) Akta Dadah berbahaya (Langkah-langkah Pencegahan Khas) 1985.

“Pada 28 November barubaru ini, Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Serian berjaya membuat tangkapan ke atas dua lelaki kerana dipercayai terlibat dalam kegiatan mengedar dadah di sekitar daerah Serian.

“Kegiatan kedua-dua suspek ini dipercayai boleh menggugat kententeraman awam dan menyebabkan be r t ambahnya bi l ang a n penagih dadah di Serian khususnya,”katanya.

Menurut beliau, kedua-dua suspek kini ditahan di Balai Polis Serian selama 60 hari bermula dari tarikh mereka ditangkap sementara kes dirujuk kepada Kementerian Dalam Negeri untuk tindakan lanjut.

Jamali turut memberitahu terdapat peningkatan tangkapan kes nakotik di sekitar daerah Serian pada tahun ini berbanding tahun lepas (2011).

“Pada tahun lepas (2011) sebanyak 151 kes dilaporkan bebanding 192 kes dilaporkan sehingga November tahun ini yang mana telah menunjukkan peningkatan sebanyak 41 kes,” katanya.

Justeru menurut beliau, pihaknya akan menggiatkan lagi usaha untuk melumpuhkan kegiatan mengedar dadah di Serian.

“Kita akan melakukan beberapa lagi tangkapan dalam tempoh terdekat ini bagi membanteras kegiatan pengedaran dadah khususnya di daerah Serian,” katanya.

-BP

No comments:

Post a Comment